Over Warande

Hier vindt u alle algemene informatie over Stichting Warande.

Waar staat Warande voor

Warande is een zorgorganisatie, die ouderen in Houten en op de Utrechtse Heuvelrug zorg-, woon-, welzijn- en servicearrangementen biedt. Warande heeft veel voorzieningen in huis: van tijdelijk verblijf en zorg aan huis tot revalidatie en intensieve verpleging, eventueel gebaseerd op de antroposofie. Warande heeft zeven vestigingen voor wonen en (antroposofische) zorg. Daarnaast zijn er nevenvestigingen voor revalidatie, een dagsociëteit, kinderopvang en een hospice. Warande biedt zorg aan bijna 900 cliënten en er werken ruim 1.100 mensen, onder wie veel parttimers.

Eigen wijze
Onze cliënten hebben een zorgvraag die emotionele, fysieke en sociale onzekerheid met zich meebrengt. Vaak gaat dit gepaard met levensvragen als: hoe wil ik mijn leven inrichten of hoe leer ik omgaan met mijn toenemende afhankelijkheid? Cliënten gaan op eigen wijze om met deze zorg- en levensvragen. De eigen draagkracht, de samenstelling en de draagkracht van hun ‘mantel’ (familie, buren), hun levensgeschiedenis en levensdoelen spelen hierbij een belangrijke rol.

Gelijkwaardig en deskundig
Wij ondersteunen cliënten, zodat zij in relatie met anderen betekenisvol kunnen leven. Vanuit een gelijkwaardige relatie met elkaar, cliënten en naasten, bespreken wij de unieke ondersteuningsvraag. Wij stemmen met cliënten, naasten en andere zorgverleners de wijze af waarop wij hier samen invulling aan geven. Onze deskundigheid ligt daarbij op het vlak van zorg en behandeling voor ouderen en vanuit verschillende disciplines. Activiteiten die het welzijn en woongenot verhogen, zijn onderdeel van onze zorgverlening.

Meer weten over

Stichting Warande en Stichting Valckenhof zijn door de Belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dit betekent dat u giften aan onze Stichtingen onder bepaalde voorwaarden kunt aftrekken van de Belasting. Kijk voor deze voorwaarden op de website van de belastingdienst. Klik hier voor de website.

Als ANBI-instelling voldoen wij aan bij ministeriële regeling te stellen voorwaarden:

Het RSIN of fiscaal nummer

  • 8353529 (Stichting Warande)
  • 807351222 (Stichting Valckenhof)

Contactgegevens
Arnhemse Bovenweg 80, 3708 AH  Zeist
T 030 – 693 80 00

Bestuurssamenstelling en de namen daarvan
dhr. dr. H.J.M. (Harry) Finkenflügel, Raad van Bestuur

Beleidsplan
Beleidsplan ANBI status

Beloningsbeleid
Voor medewerkers is de CAO Verpleeghuizen, Verzorgingshuizen en Thuiszorg van toepassing. De beloning van de bestuurder en de leden Raad van Toezicht is conform de Beloningscode Bestuurders in de Zorg respectievelijk Beloningscode van Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorginstellingen en de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector.

Zie onze jaarrekening: Geconsolideerde jaarrekening Warande 2018

Doelstelling
Zie beleidsplan Warande.

Bestuursverslag
Bestuursverslag 2018 Warande

Warande vindt de mening van haar cliënten heel belangrijk. Tot voor kort werd de cliënttevredenheid gemeten via de CQ-Index (Consumer Quality Index). Juist omdat wij de relatie tussen cliënt en professional belangrijk vinden, willen wij de cliënttevredenheid meer daar neerleggen. Hoe we dit gaan doen, wordt nu ontwikkeld.

ZorgkaartNederland
ZorgkaartNederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg. Op ZorgkaartNederland delen mensen hun ervaringen met de zorg. De website biedt informatie om te kunnen kiezen voor een zorgverlener die het beste past bij uw wensen.

Onze locaties staan ook op ZorgkaartNederland. Wij monitoren dagelijks de waarderingen die worden gegeven op ZorgkaartNederland. U vindt de website van ZorgkaartNederland hier: www.zorgkaartnederland.nl

Warande vindt het belangrijk dat bewoners en/of naasten betrokken zijn bij de dagelijkse zorgverlening. Om dit mogelijk te maken, werkt Warande met CarenZorgt. Bewoners en naasten kunnen met een persoonlijk account het zorgdossier inzien via het digitale cliëntenportaal CarenZorgt. In het zorgdossier staan onder andere aantekeningen van zorgmedewerkers, informatie over artsenvisites en het zorgleefplan.
Met een persoonlijke activatiecode wordt het account van CarenZorgt gekoppeld aan het zorgdossier bij Warande.

Aanmelden bij CarenZorgt betekent

  • Het zorgdossier op elk moment van de dag kunnen inzien, dus ook rapportages, visites en het zorgleefplan
  • Uw naasten toegang kunnen geven tot het zorgdossier. Zo kunt u eenvoudig informatie met hen delen

Kijk voor meer informatie of het aanmaken van een account op de website van CarenZorgt. De website van CarenZorgt vindt u hier http://www.carenzorgt.nl

Voor het maken van foto-, film- en geluidsopnamen gelden bij Warande de volgende richtlijnen. Deze gelden voor alle locaties:

  • Wilt u in één van onze locaties filmen, fotograferen of geluidsopnamen maken? Houd dan rekening met de privacy van anderen. Voor de duidelijkheid: onze bewoners mogen niet herkenbaar in beeld.
  • Vraag altijd vooraf toestemming aan de personen waar u opnamen van wilt maken. Vermeld daarbij waarvoor u de opnamen gebruikt. Als iemand geen toestemming geeft, of als iemand niet in staat is om toestemming te geven, mag u géén foto- of filmopnamen van die persoon maken. Een aantal bewoners is handelingsonbekwaam. Bij hen moet de wettelijk vertegenwoordiger toestemming geven. Bij minderjarigen moet de ouder of wettelijk voogd toestemming geven.
  • De woonomgeving van bewoners en werkomgeving van medewerkers worden gezien als een besloten ruimte. Bewoners en medewerkers hebben recht op privacy. Dit is wettelijk vastgelegd. Zonder hun toestemming mogen er geen opnames van bewoners, medewerkers en bezoekers gemaakt worden.
  • Foto-, film- en geluidsopnamen zijn alleen voor eigen gebruik en worden niet gepubliceerd. Opnamen bedoeld voor externe publicatie (ten behoeve van verspreiding aan anderen bijvoorbeeld via social media) mogen alleen gemaakt worden met toestemming van de persoon op de beeld- of geluidsopname én de afdeling communicatie (mail communicatie@warandeweb.nl).

Grenzen van onze zorgverlening
U heeft een woon- en zorgindicatie voor verpleeghuiszorg. Deze kan gericht zijn op somatiek (lichamelijke problemen), op psychogeriatrie (dementie of andere geheugenproblemen) of op geriatrische revalidatie. Sommige zorgvragen zijn zo specialistisch dat wij deze zorg niet kunnen bieden.

Wanneer kunt u terecht voor verpleging, verzorging en behandeling bij Warande? (inclusiecriteria)
Somatiek

  • Eerstelijns verblijf (ZP 6)
  • Respijtzorg (ZP 6)
  • Wlz indicatie ZP 5 tot en met ZP 8
  • Indicatie voor tijdelijk verblijf
  • Particuliere bekostiging van tijdelijk verblijf

Psychogeriatrie

  • Psychogeriatrie is de eerste grondslag. Het betreft de indicatieps ZP 5 en ZP 7
  • Eerstelijns verblijf (ZP 6)
  • Respijtzorg (ZP 6)

Wanneer past uw zorgvraag niet bij ons aanbod en kunt u beter op zoek naar een andere zorgaanbieder? (exclusiecriteria)

  • Korsakov
  • Huntington
  • Cliënten afhankelijk van beademing
  • Psychische stoornissen als eerste grondslag met betrekking tot het afgegeven zorgprofiel
  • Zwerfgedrag buitenshuis
  • Ernstige gedragsproblematiek
  • Indien een dwangmaatregel nodig is (onvrijwillige vrijheidsbeperking)
  • Indien sterk toezicht nodig is en er geen groepszorg wordt geboden
  • Cliënten met een BOPZ-status artikel 60 bespreek het Warande adviescentrum voor met een teamleider en een arts

In sommige gevallen is uw somatische zorgvraag zo ingewikkeld dat het Warande adviescentrum deze eerst bespreekt met een teamleider en arts

  • Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)
  • Dementie
  • Psychiatrische diagnoses waarbij ernstige gedragsproblematiek mogelijk is, zoals bij borderline, schizo-affectieve stoornis, psychotische stoornis, bipolaire stoornis, verslaving
  • Bijzondere somatische stoornissen met bijvoorbeeld extreme zorgzwaarte. Dit geldt in ieder geval voor ALS
  • Bijzondere somatische stoornissen met specifieke verpleegtechnische handelingen waardoor geldt dat medewerkers niet bevoegd en bekwaam zijn of te maken op korte termijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor een infuus

In sommige gevallen is uw psychogeriatrische zorgvraag zo ingewikkeld dat het Warande adviescentrum deze eerste bespreekt met een teamleider en arts

  • Jong dementerenden
  • Huntington
  • Korsakov
  • Dementie in combinatie met andere psychiatrische diagnoses

Voor locatie Bovenwegen (afdeling Van Dokkum voor screening en observatie) en locatie Heerewegen (afdeling Molenbosch voor psychiatrie PG) vindt vooraf overleg plaats met een psycholoog, een arts en een teamleider.

In deze in- en exclusiecriteria laten we geriatrische revalidatie buiten beschouwing. Hiervoor bepalen we op een andere manier of revalidatie bij Warande de meest passende zorg is.

De vestigingsmanager en de arts zijn verantwoordelijk voor de beslissing tot entree bij Warande.

Jaarverslag en jaarrekening
Het jaar 2018 was voor Warande een lastig jaar. Warande sluit 2018 af met een verlies van 5,5 miljoen. Een belangrijk deel van de extra kosten is besteed aan gebouwen. Zoals de verbouw van Bovenwegen en nieuwbouwplannen. Daarnaast is er ook meer uitgegeven aan de zorg voor onze cliënten. Dan gaat het vooral om inzet van personeel, in loondienst, maar ook uitzendkrachten en zzp-ers.

Bestuurder Harry Finkenflügel legt uit: ‘We hebben helaas een aantal lastige jaren achter de rug. Met wisselingen in bestuur en management, kritische bevindingen van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd en veranderingen in nieuwbouw- en renovatieplannen. We gaan ervan uit dat 2018 het laatste lastige jaar was. Nu werken we met man en macht om in 2019 goede zorg te leveren en andere cijfers te laten zien. We kijken nu nog beter naar onze inkomsten en uitgaven. En sturen meer op bedrijfsvoering, ook op teamniveau’.

Zie hieronder de documenten van het jaarverslag 2018:
Klik hier voor het bestuursverslag 2018 Warande
Klik hier voor de geconsolideerde jaarrekening Warande 2018

Onze medewerkers doen er alles aan om u op een persoonlijke en professionele wijze zorg te verlenen. Toch kan het voor komen dat u niet tevreden bent over de zorg- en dienstverlening. Wij willen dat dan graag van u horen. Uw klacht is voor ons een kans om onze zorg- en dienstverlening te verbeteren!

Niet tevreden
Als u niet tevreden bent over de zorg en/of diensten van Warande, dan kunt u dit in eerste instantie bespreken met de betrokken (zorg)medewerker of zijn leidinggevende van de vestiging. Als dit niet leidt tot een voor u goede oplossing of als u als cliënt (contactpersoon) het idee heeft niet voldoende gehoord te worden, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris.

Klachtenfunctionaris
Warande heeft een onafhankelijke klachtenfunctionaris, die u kan ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing voor uw klacht. De klachtenfunctionaris behandelt uw klacht vertrouwelijk. In de folder ‘Het kan altijd beter’ vindt u meer informatie over de werkwijze van de klachtenfunctionaris. Deze folder is op de locaties van Warande beschikbaar. Voor de digitale versie van de folder klik op deze link: Het kan altijd beter, klachtenprocedure. Daarnaast is er een klachtenreglement. Voor de digitale versie van het klachtenreglement klik op deze link: Klachtenregeling voor cliënten (Warande).

U kunt onze klachtenfunctionaris, Marleen Schilders, bereiken via T 06 – 129 17 721 of via mail m.schilders@warandeweb.nl.

Klachtencommissie Verzorging en Verpleging Utrecht
Mocht u met Warande niet tot een oplossing komen, dan kunt u zich wenden tot de onafhankelijke Klachtencommissie Verzorging en Verpleging Utrecht (KVVU). De klachtenfunctionaris kan u informeren over de procedure.

Voor het indienen van een klacht kunt u gebruik maken van het online klachtenformulier op de website van KVVU. Klik hier voor de website van de KVVU.

U kunt de klachtencommissie als volgt bereiken:

  • via e-mail: info@kvvu.nl
  • via post: Klachtencommissie Verzorging en Verpleging Utrecht, per adres: Centraal Bureau AxionContinu, Beneluxlaan 922, 3526 KJ  Utrecht

De klachtencommissie Verzorging en Verpleging Utrecht fungeert als klachtencommissie in de zin van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector.

Klachten in het kader van de Wet Zorg & Dwang (BOPZ)
Cliënten kunnen ondersteuning krijgen van een cliëntvertrouwenspersoon. Bijvoorbeeld wanneer zij het moeilijk vinden om over dit onderwerp in gesprek te gaan met de zorgverlener of het niet eens zijn met een besluit. Dit is een onafhankelijk deskundige die cliënten bijstaat. Op www.zorgstemvertrouwenspersonen.nl vindt u meer informatie over de cliëntvertrouwenspersoon en de contactgegevens.
Ook heeft de cliënt de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij een externe klachtencommissie. Meer informatie hierover vindt u op www.kcoz.nl.

Aandacht is een uitgave van Warande. Het magazine is voor medewerkers, cliënten en relaties en verschijnt twee keer per jaar.
Heeft u een idee voor een onderwerp of wilt u reageren? Stuur een mail naar redactie@warandeweb.nl.

Warande Magazine Aandacht, nr 1
Warande Magazine Aandacht, nr 2
Warande Magazine Aandacht, nr 3

Managementteam
Het managementteam van Warande bestaat uit:

  • Harry Finkenflügel, Raad van Bestuur
  • Dirk Boomstra, manager Finance
  • Annemieke Schuur, manager Mens en Ontwikkeling (HRM, communicatie en kwaliteit) en Flexbureau
  • Marcel Blauw, manager Huisvesting
  • Francis de Vries, manager Behandelcentrum
  • Ada Reiter, vestigingsmanager Bovenwegen, Warande Revalidatie, Heerewegen en hospice Heuvelrug
  • Pedro Canters, vestigingsmanager De Loericker Stee, In de Dennen, Schutsmantel, Huize Valckenbosch en Sociëteit De Boulevard
  • Annemiek Damen, waarnemend vestigingsmanager Leendert Meeshuis
  • Karen Siebring – specialist ouderengeneeskunde

Het managementteam wordt ondersteund door:

  • Ben Cornelissen, secretaris Raad van Bestuur
  • Liesbeth Haas, secretariaat Raad van Bestuur (T 030 – 693 80 16)

Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht van Warande bestaat uit

  • mw. drs. M.H.P. Bögels MBA (Anemone), voorzitter
  • dhr. drs. S.J.A. Timmerman (Sicco), vice-voorzitter
  • mw. prof. dr. C.A. Baan (Caroline), lid
  • dhr. drs. R. Akkerman (Ron), lid
  • dhr. H. Janssen (Henri), ad-interim

Contact
U kunt de Raad van Toezicht bereiken door contact op te nemen met de secretaris Raad van Bestuur. Dhr. B. (Ben) Cornelissen MA (mailadres: b.cornelissen@warandeweb.nl)

Klik hier voor het document toezicht visie Warande

Medezeggenschap betrekt medewerkers en cliënten bij de totstandkoming van besluiten binnen Warande. Zij hebben invloed op het beleid en de gang van zaken. Warande betrekt de adviesorganen op tijd bij het aanpassen van bestaand, of het ontwikkelen van nieuw beleid.

Ondernemingsraad
Warande heeft één Ondernemingsraad (OR) voor de hele organisatie. De OR adviseert het bestuur volgens de kaders van de Wet op de Ondernemingsraden. Wij hebben het over onderwerpen als:

  • Arbeidstijden
  • Vitaliteitsbeleid
  • Protocol functioneringsgesprek
  • Zelforganisatie

De OR van Warande bestaat uit negen leden: één lid van elke vestiging, één lid dat de ondersteunende diensten vertegenwoordigt en één lid dat de behandelaren vertegenwoordigt. De OR krijgt ondersteuning van een ambtelijk secretaris.

U kunt de OR bereiken via de mail: h.weustenraad@warandeweb.nl.

Verpleegkundige- en Verzorgende Adviesraad
De Verpleegkundige- en Verzorgende Adviesraad (VVAR) bestaat uit een groep enthousiaste verpleegkundigen en verzorgenden. Zij krijgen ondersteuning van een ambtelijk secretaris. De VVAR heeft een adviesrol over alles wat te maken heeft met de relatie tussen zorgverleners en cliënten. Daarnaast is de VVAR ook medeverantwoordelijk voor de verdere professionalisering van het vak van verzorgende en verpleegkundige.

U kunt de VVAR bereiken via de mail: VAR@warandeweb.nl.

Cliëntenraad
Het is belangrijk dat cliënten tevreden zijn over hun verblijf en behandeling. Daarom horen de medewerkers en de cliëntenraden van de diverse vestigingen van Warande graag de mening van haar cliënten. Elke vestiging van Warande heeft een cliëntenraad (CR). De verschillende CR-en vertegenwoordigen de belangen van de cliënten van de verschillende vestigingen van Warande. De CR heeft maandelijks overleg met de vestigingsmanager. De leden van de CR zijn cliënten en familieleden.

Daarnaast is er één centrale cliëntenraad (CCR) waarin van elke vestiging een afvaardiging van CR-leden zit. Zij houden zich bezig met de belangen van alle cliënten en spreken met de Raad van Bestuur over alle vestigingsoverstijgende zaken.

U kunt de Centrale Cliëntenraad bereiken via de mail: j.mesalih@warandeweb.nl.

Identiteitsraad
De identiteitsraad adviseert de bestuurder van Warande over zaken die de antroposofische identiteit van de antroposofische vestigingen aangaan. Het kan dan gaan over de uitwerking van antroposofische woonleefsfeer, services, zorg- en behandelarrangementen.

U kunt de identiteitsraad bereiken via de mail: identiteitsraad@warandeweb.nl.

Heeft u
nog vragen?

Veelgestelde vragen